Voor vragen & advies
085-0186533
You do business, we connect

Voor 51% van de accountantskantoren in Nederland staat het vinden van nieuwe klanten in de top 3 belangrijkste zakelijke uitdagingen. Hierdoor zijn er steeds meer accountantskantoren die online marketing inzetten voor verschillende doeleinden. Waarbij, volgens recent onderzoek, accountants momenteel 3 belangrijke doelen voor ogen hebben met de inzet van online marketing.
Namelijk:

  • Het creëren van imago;
  • overbrengen van expertise;
  • vergroten van het huidige bereik.

Nu zijn er online talloze manieren om deze doelstellingen te behalen maar waar liggen er nog kansen?

De kanalen waar accountantskantoren momenteel bekend mee zijn.

Om te weten waar kansen liggen is het eerst handig om te weten waar momenteel de focus ligt. Veel accountantskantoren zijn bekend met verschillende manieren van onlinemarketing maar dit wil niet zeggen dat deze ook ingezet worden. Accountantskantoren zijn voornamelijk bekend met E-mail marketing, maarliefst 88% van de ondervraagde kantoren is bekend hiermee waarvan zelfs 50% is die de inhoud van hun e-mails extern laat schrijven.

Daarnaast geniet Social Media Marketing (86%) veel bekendheid samen met Search Engine Optimalisation (SEO, 79%). Iets minder bekend is men met Search Engine Advertising (SEA, 64%) en Social Media Advertising (60%)

Het is dan ook vrij opmerkelijk om te zien dat betaalde online marketing opties minder bekendheid en gebruik kennen dan de onbetaalde online marketing. Zeker gezien het feit dat de inzet vaak toch gepaard gaat met het doel om nieuwe klanten te werven.

Waar liggen nu de kansen?

Momenteel zijn er nog veel mogelijkheden die niet benut worden door de meeste accountantskantoren. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:

  • Social advertising, 75% van de markt maakt hier nog geen gebruik van.
  • Bij 61% van de kantoren die social media inzet zit hier geen strategie achter.
  • Nog 38% houd momenteel nog geen rekening met SEO
  • Profilering op een gericht online platform zoals FinanceConnect.

Daarnaast is het nog onbekend hoeveel accountantskantorengebruik maken van de mogelijkheid om teksten extern te delen. Dit wordt ook wel content marketing genoemd. Eén manier om dit te doen is het benaderen van relevante websites die een blog bijhouden.

Heeft u er als finance professional wel eens aan gedacht om informatie te delen buiten uw eigen bereik?

Wanneer u aangeeft een relevante bijdrage te willen leveren als gastblogger zullen veel partijen hiervoor open staan. Dit helpt direct bij het creëren van imago, overbrengen van expertise en vergroting van het bereik; u bereikt namelijk de mensen die niet op uw blog, website of social media pagina zitten!

Een nadeel is wel dat partijen met een vast aantal lezers al snel een aardige vergoeding willen hebben, zeker wanneer u uit naam van uw organisatie wilt schrijven.

Online marketing uitbesteden?

U bent een specialist op financieel gebied maar dit wilt niet zeggen dat u ook de tijd heeft u te specialiseren in online marketing. Omdat online marketing steeds complexer wordt en daarom steeds meer specialisatie vereist is het mogelijk dat het enorm loont om een specialist op dit gebied in te schakelen. 

Infographic

Vind een professional

Professionals uitgelicht

Nieuw Wind Beheer
HONIG IDING & Partners
Bureau Henk Dijkman
Administratiekantoor B.J. Hellinga